23 Ağustos 2022 günü Resmi Gazete’de yayımlanan ‘’Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik’’ ile; online alışveriş satın alınmış olan cep telefonu, akıllı saat, tablet ve bilgisayarların tüketiciye teslimi yapıldıktan sonra taraflar aksini kararlaştırmadığı müddetçe cayma hakkının kullanılamayacağı düzenlenmiştir.
Bu düzenleme 1 Ekim 2022 tarihi itibariyle yürürlüğe girecektir. Tüketici haklarında ciddi bir değişikliğe neden olan bu düzenlemeye yakından bakacak olursak;
Cayma Hakkı Nedir?
Cayma hakkı, Mesafeli Sözleşmelere Dair Yönetmelik’e göre internet ortamında yapılan satışlarda tüketicinin 14 gün içinde sözleşmeden cayma ve ödediği bedelin tamamını herhangi bir kesinti olmadan iadesini talep etme hakkıdır.
Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun gereğince, ürünün teslimat tarihinden itibaren 14 gün içinde cayma hakkı kulanılarak sebep gösterilmeden ve iade kargo ücreti ödenmeden ürün iade edilebilir.
Mesafeli Satış Sözleşmesi Nedir?
Mesafeli satış sözleşmesi, e-ticaret sitelerinde gerçekleştirilen mal ve hizmet satışlarında tüketicinin online ortamda onayladıkları sözleşmedir.
Hangi Ürün ve Hizmetler İçin Cayma Hakkı Kullanılamayacaktır?
- Tüketiciye teslimi yapılmış olan cep telefonu, akıllı saat, tablet ve bilgisayarlar(1 Ekim 2022 tarihinden itibaren iade edilemeyecektir.)
- Canlı müzayede şeklinde açık artırma yoluyla alınan ürünler(1 Ekim 2022 tarihinden itibaren iade edilemeyecektir.)
- Tanıtma ve kullanma kılavuzunda satıcı veya yetkili servis tarafından kurulum veya montajının yapılacağı belirtilen mallardan kurulum ya da montajı yapılan ürünler(1 Ekim 2022 tarihinden itibaren iade edilemeyecektir.)
- Fiyatı finansal piyasalardaki dalgalanmalara bağlı olarak sürekli değişen ziynet, külçe altın gibi ürünler.
- Tüketicinin istek ve ihtiyaçları doğrultusunda özel olarak üretilen veya üzerinden değişiklik ya da ilave yapılarak kişiye özel hale getirilen ürünler.
- Çabuk bozulabilen veya son kullanma tarihi geçebilecek mallar
- Sağlık ve hijyen açısından iadeye uygun olmayan ürünler; (İç çamaşırı, mayo, kozmetik gibi hijyenik durumu hassas olan ürünleri iade edebilmenin koşulu; ürünün açılmamış ve denenmemiş olmasıdır.)
- Tesliminden sonra başka ürünlerle karışan ve doğası gereği ayrıştırılması mümkün olmayan mallar
- Malın tesliminden sonra ambalaj, bant, mühür, paket gibi koruyucu unsurları açılmış olması halinde ses veya görüntü kayıtları (DVD, CD ve Kaset vb.). Basılı ürünler (Kitap, dergi vb.). Yazılım programları ve bilgisayar sarf malzemeleri.
- Abonelik sözleşmesi kapsamında sağlananlar dışında, gazete ve dergi gibi süreli yayınlar
- Belirli bir tarihte veya dönemde yapılması gereken, konaklama, eşya taşıma, araba kiralama, yiyecek-içecek tedariki ve eğlence veya dinlenme amacıyla yapılan boş zamanın değerlendirilmesine ilişkin hizmetler
- Elektronik ortamda anında ifa edilen hizmetler veya tüketiciye anında teslim edilen gayrimaddi mallar(bilgisayar oyunları vs.)
Yukarıda yazılan ürün ve hizmetlerde sebep gösterilmeden ve iade kargo ücreti ödenmeden cayma hakkının kullanılması mümkün olmayıp ürünün tüketiciden kaynaklanmayan sebeplerle arızalı veya hasarlı gelmesi durumunda cayma hakkı koşulsuz şartsız kullanılabilecektir.