İletişim: 0530 442 9635

CK Hukuk Bürosu

  • ANASAYFA
  • KURUMSAL
    • Hakkımızda
    • Ekibimiz
  • ÇALIŞMA ALANLARI
    • Arabuluculuk
    • Boşanma Davası
    • Sigorta Hukuku
    • Sigorta Tahkim Komisyonu
    • Otomotiv Hukuku
    • İş Hukuku
    • Ceza Hukuku
    • İhbar Tazminatı
    • Kıdem Tazminatı
    • Aile Hukuku
    • Miras Davaları
    • Muhdesat Aidiyetinin Davası
    • Tüketici Hakem Heyeti
    • Tazminat Hukuk ve Tazminat Davaları
    • Ohal Komisyonu
  • YAYINLAR
    • CK Blog
    • Yargı Kararları
  • İLETİŞİM
Salı, 31 Mayıs 2022 / Published in CK Bülten

Kırmızı Işıkta Geçmek Ağır Kusur Değildir

Türkiye’ de her gün çok fazla trafik kazası gerçekleşmekte olup bunların çoğunluğu sürücülerin dikkatsizliği ve trafik kurallarına uymamalarından kaynaklanmaktadır. Bunun en tipik örneği ve en önemli bir bölümünü de ışık ihlalleri yani kırmızı ışığın dur ihtarına uyulmamasıdır. Trafik kazaların birçoğu bu nedenlerle gerçekleşmekte olup karşı tarafın zararını tazmin eden sigorta şirketleri kaza yapan sigortalısına rücu için başvurmaktadır. Oysa ki, bu durum göründüğü gibi olmayıp sigorta şirketinin sigortalısına rücu hakkının doğabilmesi için yani araç sürücüsünün sigorta şirketine karşı sorumlu olabilmesi için ağır kusurunun bulunması gereklidir.

Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartları’nın B.4.a maddesinde; tazminata neden olan bir kaza veyahut olay, işletenin veya o fiillerinden sorumlu olduğu kişilerin kast ile hareket etmesiyle veya ağır kusuru sonucunda meydana gelirse sigortacının sigortalısına rücu edebileceği düzenlenmiştir. Yerleşik Yüksek Mahkeme içtihatlarına ve yerleşmiş uygulamalara baktığımızda; Genel Şartların anılan işbu maddesinde ‘’tam kusur’’ dan değil ‘’kasıt’’ veya ‘’ağır kusur’’ dan bahsedildiği neticesinde bu yönde bir değerlendirme yapılması gerektiğini görmekteyiz.

Birazdan yer vereceğimiz Yargıtay Kararları ışığında, sürücünün sadece kırmızı ışıkta geçmesinin ağır kusur olarak nitelendirilemeyeceği yani yüzde yüz kusurlu olmasının tek başına kasıtlı veya ağır kusurlu manasına gelmediğini görmekteyiz. Sürücünün sadece kırmızı ışıkta geçmesi nedeniyle bir kazaya sebebiyet vermesi halinde karşı tarafın bu kaza nedeniyle meydana gelen hasarını sigorta şirketi ödediğinde, karşıladığı bu bedeli sigortalısından yani kırmızı ışıkta geçerek kazaya sebep olan sürücüden rücu edemez.

Yargıtay 17. Hukuk Dairesi 2015/16576 E. Ve 2016/3671 K. sayılı ilamında “… Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartları’nın B.4.a maddesinde, tazminatı gerektiren olay, işletenin veya eylemlerinden sorumlu olduğu kişilerin kasti bir hareketi veya ağır kusuru sonucunda meydana gelmiş ise, sigortacının sigortalısına rücu edebileceği hüküm altına alınmıştır. Daire’nin yerleşmiş uygulamalarına göre; Genel Şartların bu maddesinde “tam kusur” dan değil, “kasıt” veya “ağır kusurdan söz edilmekte olup, ağır kusur kavramının kasta yakın bir kusurun varlığını ifade ettiği kabul edilmektedir. İlgili madde de tam kusurdan değil kasıt veya ağır kusurdan söz edilmektedir. Somut olay değerlendirildiğinde, bilirkişi raporunda davalı sürücünün %100 oranında kusurlu olduğu kabul edilmiştir. Ağır kusur kavramı bir özel hukuk kavramı olup, kasıtlı olmamakla beraber kasta yakın bir kusurun mevcudiyetini ifade eder. Dava konusu olayda ise sigortalı araç sürücüsü kırmızı ışıkta geçmesinden dolayı %100 kusurlu olmakla, ağır kusurlu olmadığının kabulü gerekir. Olayda ağır kusur oluşmadığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmesi gerekirken yazılı şekilde rücu şartının gerçekleştiği düşüncesiyle davanın kabulüne karar verilmesi de doğru görülmemiştir….” şeklindedir.

Sigorta Hukuku, Tazminat Hukuku ve Otomotiv Hukuku alanında son derece başarılı ve uzman avukat kadrosuna sahip hukuk büromuz ile irtibata geçerek hukuki yardım talebinde bulunmanızı tavsiye ederiz.

What you can read next

CK Hukuk Ankara
Tüketici Hakem Heyetleri Parasal Sınırların Artırılmasına İlişkin Tebliğ
HASARLI ARAÇLARI PERTE ÇIKARTMAK ARTIK DAHA ZOR OLACAK
Hasarlı Araçları Perte Çıkartmak Artık Daha Zor Olacak
Araç Değer Kaybı Avukatı
Sıfır Aracın Parçalarının Değiştirilmesi Ve Motorun Parçalarının Sökülmesi Gizli Ayıp Niteliğinde Olduğundan Aracın Yenisi İle Değiştirilmesi Gerekir

SON MAKALELER

  • Yıllık İzin İle İlgili Bilmeniz Gerekenler

    Yıllık İzin İle İlgili Bilmeniz Gerekenler

    İş kanunumuz gereği işçilere tanınan yıllık izi...
  • HASARLI ARAÇLARI PERTE ÇIKARTMAK ARTIK DAHA ZOR OLACAK

    Hasarlı Araçları Perte Çıkartmak Artık Daha Zor Olacak

    1 Temmuz itibariyle artık hasarlı araçlarımızı ...
  • Hamile Ve Çocuklu Çalışanların Hakları

    İş kanunumuz gereğince hamile veya çocuklu çalı...
  • Kimler İşsizlik Maaşı alabilir

    Kimler İşsizlik Maaşı Alabilir

    Bugünkü makalemizde işten çıkartılan işçilerin ...
  • Sigorta Tahkim Komisyonunda Parasal Sınırlar Değişti

    Sigorta Tahkim Komisyonunda Parasal Sınırlar Değişti

    Ülkemizde en çok bilinen ve hukuk büromuzun bu ...

KURUMSAL

  • Hakkımızda
  • Ekibimiz
  • Etkinlikler

EKSTRA

  • CK Hukuk
  • Makaleler
  • Yargı Kararları

Made with ♥ by UfkOZ © 2025 ckhukuk.com.tr | All rights reserved.

TOP