Araç değer kaybı en basit hali ile; ikinci el araçların kaza sonrası daha düşük bir bedele satılacak olması sebebi ile aracın kazalı ve kazasız değeri arasındaki farkın sigorta şirketlerinden tahsil edilmesidir. Kaza tarihi üzerinden 2 sene geçmemiş olması gerekmektedir. Aracınızı satmış olmanız değer kaybı tazminatına hak kazanamayacağınız anlamına gelmemektedir. Zira kaza tarihinde araç sahibi kim ise o tazminat almaya hak kazanır. Aracı satmasının hiçbir önemi yoktur. Sadece 2 yıllık zamanaşımı süresinin geçmemiş olması elzemdir.
Ülkemizde her gün binlerce maddi hasarlı kaza meydana gelmektedir. Bu kazalar sonrası kazaya karışan sürücülerin kusur durumuna göre taraflar birbirlerinin sigorta şirketlerinden veya sigorta poliçesi olmayan tarafların bizzat kendisinden ‘’Araç Değer Kaybı Tazminatı’’ talep edebilmektedir. Daha önceki birçok makalemizde Otomotiv Hukuku ve Sigorta Hukuku’nu kapsayan durumlarda kazaya karışan sürücülerin kusur durumunun önemli olduğunu ve kusur durumunun alınacak olan tazminatları etkilediğini belirmiştik.
Araç değer kaybı tazminatı, tazminat talep edilen sigorta şirketinin müşterisi ile yapmış olduğu sigorta poliçesindeki tazminat tutarı ile sınırlıdır. Yani örneklendirmek gerekecek olursa; A kişisi ve B kişisi kaza yaptığında B tam kusurlu olsun. A bu durumda B’nin sigorta şirketine başvurarak değer kaybı tazminatı talep edecektir. Ancak burada, poliçenin teminat limitini aşan miktarları talep edemeyecek ve bu tutarlar ile ilgili herhangi bir ödeme alamayacaktır. Çünkü öncelikle B’nin sigorta şirketi, A’nın aracının onarımını ve bu onarım bedelini karşılayacaktır. Diyelim ki bu bedel 35.000 TL olsun. A’nın aracının da değer kaybı 20.000 TL olsun. Bu durumda B’nin sigorta şirketi toplamda 55.000 TL ödeyecek şeklinde düz mantık tamamen geçersizdir. Çünkü B’nin sigorta şirketinin B’yi hukuksal olarak teminata aldığı yani sigorta ettirdiği tutar 43.000 TL’dir (2021 yılı ZMMS asgari tutarı). Bu durumda A, alması gereken 12.000 TL bakiye değer kaybı için B’nin bizzat kendisine hukuki işlem başlatabilecektir.
2021 yılında ülkede meydana gelen enflasyon sebebi ile 2022 yılında ZMMS asgari teminat tutarının ciddi bir oranda arttırılması beklenilmektedir. Zira aksi bir durumda düşük miktarda kalan teminat tutarları ile sadece ve sadece hasarlı aracın onarımı gerçekleştirilecek, başkaca işlem yapmak için yeterli teminat kalmayacaktır.
Değer kaybı hesaplamaları bir yönetmeliğe dayanmaktadır. Bu yönetmelik Hazine Müsteşarlığı tarafından belirlenmekte ve bir formül ile yapılmaktadır. Son yönetmelik 05.12.2021 tarihli resmi gazetede yayımlanmış ve yürürlüğe girmiştir.
Değer kaybı hesaplaması, sigortaya başvuru ve alınan ödeme sonrası bakiye değer kaybı alınıp alınamayacağının tespiti hukuki yardım alınmaksızın vatandaşların tek başına yapabileceği işlemler olmayıp tamamen profesyonel destek almak icap etmektedir.
Hukuk büromuz, birlikte çalıştığımız uzman eksper kadrosu ile otomotiv hukuku avukatımız ve sigorta bilgi gözlem merkezi kayıtlarının tetkik elemanımızın sorgulamaları sonrasında bütün başvurularınız titizlikle ve özen gösterilerek yapılmaktadır. Son 2 yıl içerisinde maddi hasarlı kazalarınız için değer kaybı tazminatı almak istemeniz halinde hukuk bürümüz ile iletişime geçmeniz yeterlidir.